Kruidenthee

vrijdag 26 juli 2013




Een kop verse kruidenthee, daar kunnen zowel dochter als ik echt van genieten. Tijdens onze reis stond vorige week een prachtige natuurlijke tuin op het programma. Een rustgevende plek waar de kruidenvrouw van dienst leerzame kruidenwandelingen door eigen tuin en de nabijgelegen natuurgebieden organiseert én waar ze heel wat versgeplukt lekkers serveert.


Zo'n kop thee kan smaken, in den vreemde maar vooral ook thuis.  Ideaal om even de drukte te ontvluchten: een kruidenbosje bij elkaar plukken in tuin en veld om er dan een heerlijke thee mee brouwen.


Enkele tips om zelf kruidenthee te maken
kies de mooie jonge takjes en blaadjes
pluk beter niet bij nat en slecht weer
let er op dat de planten niet ziek zijn
giet heet water over de takjes, blaadjes of bloemetjes 
laat 5 - 10 minuten trekken



Vandaag maakten we een kannetje thee van munt, citroenmelisse, salie, weegbree en kamillebloempjes. Dit brouwsel smaakt bij deze temperaturen nog beter als je het even in de koelkast zet en als ijsthee serveert.  Hieronder de favoriete ijsthee van deze zomer.

Zelfgemaakte Ijsthee:
2 liter water
2 zakjes groene thee
6-tal blaadjes verse salie
handje vol  verse citroenmelisse
handje vol  verse munt
sap van 1 citroen
honing naar smaak.

Water laten koken, theezakjes en kruiden erin doen, en dan alles goed laten trekken (minstens een kwartier). Vervolgens pers je de citroen erin uit en voeg je de honing toe. Giet alles door een zeef en zet vervolgens in de koelkast. Op het einde voeg je nog ijsblokjes toe en geniet je van een fris glaasje ijsthee.

Maar vertel me eens, van welke kruiden brouw jij je favoriete thee of ijsthee?


14 opmerkingen:

  1. Ik drink meestal water en ben geen theefan, maar de ijsthee-mengelingen van Dille&Kamille zijn geweldig. En gemakkelijk uiteraard, want de kruidentuin aan ons huurhuisje is niet echt uitgebreid ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Munt of linde zijn mijn all-time-favorites! En gember bij hoofdpijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gember, kei lekker.. Maar werkt dat tegen hoofdpijn? goed om weten.

      Verwijderen
  3. Doen wij gewoon met munt op deze manier ... heerlijk ! Maar misschien ook eens proberen met kruiden vanaf nu ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig, ik heb ook net een thee blogje geschreven. Ik ben dan ook een echte theeleut en heb mijn receptje voor basilicumthee gepost.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ben gaan kijken, moet ik ook eens uitproberen, bedankt.

      Verwijderen
  5. ik ben ook thee-fan, niet zo ijsthee, ben alleen zelf niet zo'n brouwer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mmm, ik was net op zoek naar ijsthee recepten (absoluut geen fan van die bruisende rommel in flesjes, maar verse ijsthee kan zooo lekker zijn). Ik probeer eens met de kruiden die je aanraadt; merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Citroenmelisse met munt! Ik heb zulke dikke struiken staan, en lekkerrr met een scheut honing!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik was zot van verse munt met heet water.
    'Was', ja, want sinds ik naar de homeopaat ga, mag dat niet meer.
    (met uitzondering voor tandpasta en de cakejes voor morgen, off course!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hmm, en waarom mag dat dan niet van de homeopaat?? Ik gebruik ook best wel veel verse munt.

      Verwijderen