Senegalese toilettasjes

maandag 7 mei 2012


Na een verblijf van 3 maanden in haar thuisbasis vertrekt de tante morgen terug naar haar tweede thuishaven: Senegal. Fijn dat ze er was, nu moeten we weer afscheid nemen. Er werd dus de voorbije maanden druk gehamsterd: boeken, films, tijdschriften, staaltjes van allerlei crèmes, tubes tandpasta, zeepjes, kortom alles wat ginds in het verre Afrika kostbaar goed blijkt te zijn. Voor een voorraadje  verzorgingsartikelen naaide ik deze toilettasjes. Een kleintje voor de tante en een grote voor haar Senegalese vriend.



Zelfs lichtbruine fond-de-teint gaat mee, en nee niet voor mijn tante. Nu vraagt u zich vast verbaasd af: "lichtbruine -fond-de-teint - Senegal - zwart-Afrika - zwart als in pure chocola?" Wat gaan ze in godsnaam daarmee aanvangen?  Maar ja, ze blijken er ginder gek op te zijn. Wij stropen bij de eerste zonnestralen onze broekspijpen op om onze melkwitte benen toch maar van een bruiner kleurtje te voorzien. Sommigen onder ons smeren bruinen-zonder-zon of hebben er zelfs geld voor over om de zonnebank deze job te laten uitvoeren. Ginder hebben velen er dan weer alles voor over om een lichtere teint te krijgen. Lichtbruine crèmes zijn dan ook zeer gegeerd. Ik vind dat alleszins een beter idee dan het alternatief : dat is alle chemische rommel waarmee de plaatselijke bevolking hetzelfde effect probeert te bereiken.



Gewafelde witte stof: afkomstig van een oude badjas.

24 opmerkingen:

  1. heel mooi met die structuur in de stof! en dan de uileg over die lichtbruine creme : geweldig !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat huidskleurtjes is zoiets als krullen hebben en een stijltang gebruiken en omgekeerd :0)
    Mooie toiletzakjes, en die wafeltjesstof maakt het helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo gaat dat ne mens wil altijd dat hebben wat hij van nature niet heeft.

      Verwijderen
  3. Heel mooi !
    En wat leuk te lezen dat er nog iemand een 2e thuishaven als Senegal heeft ...ik heb er een vriendin wonen, in Yoff, ze heeft er een auberge ...en ik ben 2x in Senegal geweest om er vrijwilligerswerk te doen ....(fotoos op blog)

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie tasjes! Ik herkende de stof van mijn badjas. Mooi hergebruik zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig ! Die witte wafeltjesstof in combinatie met felgekleurde biezekes : de max !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ideale stof voor deze tasjes en de bieslintjes geven dat kleine detail, heel schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuk!! Perfect met die gewafelde stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze zijn super! Ik wil er ook graag zo'n maken, heb je ergens een werkbeschrijving gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeerde zelf wat uit - naar een bestaand voorbeeld. Als je wil kan ik het wel eens uitschrijven voor je!

      Verwijderen
  9. Schoon! Deftig, maar toch ook een beetje speels door de voering!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. deftig? Ja eigenlijk wel - dat heb je rap met wit hé - wordt misschien toch wel rap vuil.

      Verwijderen
  10. Mooi gedaan zo!! eenvoudig met een twist zeg maar!!
    en ja ik heb een kleurtje uit een tube,dat moet nu wel met al die rokjes he!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik wil niet stoefen ... maar eerlijk waar: ik heb dat echt niet nodig!

      Verwijderen
  11. Oh stof van een oude badjas, wat een leuk idee! Geeft een mooi effect :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik berust steeds meer in het hebben van witte benen, nu helemaal! De mens is toch wel een raar soort he? Hebben ze krullen willen ze steil haar, hebben ze rood haar willen ze het zwart en zijn ze wit willen ze bruin zijn en dit allemaal vice versa. Hmmm. Maar ja ik had gistermiddag wat was buiten gehangen en was het glad vergeten! Vanmorgen toen ik de achterdeur opendeed en het zag regende het al! Kan het nu net zo goed laten hangen! Ben een huisvrouw van niks haha

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed. Ik zou natuurlijk ook in vervoering 'super' en 'wauw' kunnen gillen (en ze zijn ook best bon hoor, esthetisch geobserveerd), maar ik zit met een veel prangendere vraag : sinds wanneer heeft een vent (ook al is het eentje uit een ander continent) in godsnaam een grotere toiletzak nodig dan een vrouw? Die mens is misschien megakeineigijdeltuitdandy? Of travestiet in zijn vrije tijd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en ik zat hier - ogen ten hemel geslagen - met mijn vingers op tafel te roffelen in afwachting van iemand die dat wou weten. Er zijn verschillende redenen voor:
      1. Hij is dubbel zo lang dan zij - dus heeft ook dubbel zo veel douchegel nodig
      2. het kleine was de try-out voor het echte - grotere werk.
      3. het kleintje was eerder als make-up tasje bedoeld - dus voor de dame
      4. Hij is Afrikaan en net als de meeste van zijn Afrikaanse medemensen kickt hij op Westerse verzorgingsproducten, hij is daar echt zo blij mee als een klein kind!

      Verwijderen
  14. Zo grappig, de fond-de-teint. Toch wel een beetje vreemde eigenschap van de mens, dat hij vaak net dat wil dat hij niet heeft. Maar wat bedoel je eigenlijk met "chemische rommel" die de plaatselijke bevolking gebruikt? Want allez, zo'n fond-de-teint is voor mij precies ook wel al grote rommel... tenzij misschien als het biologisch en met natuurlijke ingrediënten zou zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. google maar eens op skin whitening of skin bleaching en dan vind je vanzelf wel welke chemicaliën allemaal gebruikt worden om de huid te bleken - daartegen is zo'n lichtbruin, tijdelijk crèmeke echt peanuts. Je ziet in Afrika heel vaak vrouwen rond lopen met bleke vlekken op hun huid of huid waarvan stukken zijn weggevreten door alle chemische troep. Meer info ook hier:

      http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=106419771
      http://news.bbc.co.uk/2/hi/4032837.stm

      Verwijderen
    2. Maar je kan dus hetzelfde debat voeren over hoe gezond het is om onder de zonnebank te gaan liggen of om al die bruinen-zonder-zon crèmes te gebruiken. Zullen we maar gewoon content zijn met de kleur die we van moeder natuur kregen? Wit, bruin, zwart, geel, rood, ik vind dat allemaal wel schoon kleurtjes!

      Verwijderen
    3. Ieuw, stukken weggevreten, allez, en dat allemaal om er wat bleker uit te zien...
      Ik ben alleszins wreed content met mijn eigen kleurke ;-) Awoert aan zonnebank en crèmekes!

      Verwijderen