Kruimelcake

dinsdag 19 juni 2018

Eindelijk nog eens een weekendbaksel. Wij noemen het hier "Streuselkuchen" en het blijft één van onze favorieten: een kruimelcake! De ene keer maak ik hem met rabarber, dan weer met kersen. Deze cake volgt de seizoenen, het fruit dat ik op dat moment te veel heb gaat erin.  Zo'n dikke 8 jaar geleden was een Streuselkuchen het allereerste recept op deze blog. Ik vind het zo vreemd om die oude posts met die belachelijk slechte foto's weer terug te zien..! Ondertussen heb ik flink geschaafd aan dat recept, zodat het onherkenbaar maar vooral volledig plantaardig geworden is. Eind vorige week mocht ik bij de oma van een vriendin kersen gaan plukken, dat las je misschien hier al. Dus aten we vorig weekend kersenkruimelcake.






Nodig voor de vulling:
Kies 700 gram seizoensfruit van 1 soort:  zoete kersen, abrikozen frambozen, appels, rabarber of aalbessen ...., wat je op dat moment in de tuin hebt of overvloedig en goedkoop op de markt vindt.

Zo maak je het:
Zet je oven aan op 175 graden zodat die alvast kan voorverwarmen.
Bereid dan de vulling:  Was het fruit en snij het in stukjes. 

Kersen: Was en doe de pitten uit de kersen, ik vond bij mijn moeder in de kelder een lekker ouderwetse ontpitter, een fantastisch hulpmiddel voor dit klusje.
Abrikozen: Was en ontpit de abrikozen, snij in schijfjes.
Appels: Schil en snij de appels in stukjes, meng die - als je daarvan houdt - met een flinke snuf kaneel. 
Frambozen : was de frambozen
Rabarber: Was en schil de rabarber, snij in stukjes. Omdat rabarber wel erg zuur kan zijn voeg ik aan de rabarberstukjes nog 5O gram suiker toe.  

Nodig voor het deeg:
1 appel
200 gram bloem
150 gram suiker.
1 afgestreken eetlepel vanillesuiker.  
1 pakje bakpoeder of 1 theelepel baking soda voor voeding
100 gram gemalen noten.  Ik nam deze keer hazelnoten, maar het lukt net zo goed met amandelen of walnoten, wat je in huis hebt.
100 ml zonnebloemolie
250 ml plantaardige melk. Ik hou van havermelk of amandelmelk.

Zo maak je het:
Vet een ronde  springvorm in met een beetje olie, bestuif de vorm met bloem. Schil en snij de appel in stukjes, doe ze in een kookpot en stoof tot appelmoes, plet eventueel met een pureerstaaf. Meng de bloem met het bakpoeder in een schaal, voeg daar de gemalen noten, de suiker en de vanillesuiker aan toe en roer alles goed door elkaar. Doe daar dan de natte ingrediënten bij: de appelmoes, daarna de olie en de melk. Roer met een klopper tot alles goed gemengd is en de klontertjes verdwenen zijn.  Stort het deeg in je vorm,  nu ga je de deeg blindbakken.  Zet je taartblik met deeg daarvoor zo'n 20 minuten in je voorverwarmde oven. Ondertussen heb je tijd om je kruimellaag te maken en al een beetje op te ruimen.

Nodig voor de kruimellaag:
120 gram bloem
1 afgestreken eetlepel vanillesuiker
30 gram suiker
de schil van een halve biocitroen, geraspt
75 ml zonnebloemolie

Zo maak je het:
Doe alle ingrediënten voor de kruimellaag bij elkaar in een schotel en roer tot er kruimels  (brokjes) ontstaan. 
Als je taartbodem blind gebakken is, neem je die uit de oven en leg je de fruitvulling erop, daarbovenop doe je de kruimellaag. Zet nu alles terug in de oven en laat je taart op 175  graden een 45-tal minuten bakken. Daarna laat je de cake eerst afkoelen voordat je hem uit de springvorm haalt. 




Plantaardig en afvalloos
Deze cake is volledig vegan en zo kan je ook afval en plastic verpakkingen vermijden:

  • Gebruik seizoensfruit uit je eigen tuin of vraag eens rond wie er fruit te veel heeft, ga naar een zelfpluktuin of bioboer in de buurt en neem je eigen bakjes mee.
  • Koop geen aparte zakjes bakpoeder, maar natriumbicarbonaat of ook wel baking soda voor voeding genoemd. Dat vind je in een grote verpakking (vaak in karton).  Je kan ook naar een verpakkingsloze winkel gaan en daar meteen je bokaal vullen. Bakpoeder omrekenen naar baking soda doe je door te delen door 3. Je hebt dus slechts een derde baking soda nodig in vergelijking met bakpoeder.  Let er wel op dat de natriumbicarbonaat die je koopt geschikt is voor voeding!
  • Verpakkingsloze winkels verkopen vaak ook bloem en suiker in bulk.  Soms vind je zelfs nog een molenaar die zich om een molen bekommert, waar je bloem in grote papieren zakken vindt. Het is sowieso de moeite daar eens naar op zoek te gaan in jouw, want deze bloem is doorgaans van betere kwaliteit dan wat je in de supermarkt vindt.
  • Koop je noten steeds in bulk op de markt, er zijn ook steeds meer winkels die noten in bulk aanbieden
  • Ik maak vanillesuiker zelf en bewaar die in een bokaal. Dit doe ik zo: ik doe 250 gram suiker in een afsluitbare bokaal. Telkens als ik vanillestokjes gebruik voor een gerecht snij ik die open en schraap ik er het merg eruit, dat gebruik ik in mijn gerecht. Die stokjes gooi ik daarna niet weg maar snij ik in enkele stukken en doe ik in de suiker. Dit doe ik telkens als ik een vanillestokje gebruikt heb. De stokjes kan je er na een paar dagen weer uitvissen, of gewoon laten zitten. Ze geven hun aroma af aan de suiker en tadaa... je hebt altijd een bokaal vanillesuiker bij de hand.
  • Olie koop ik ook in bulk bij een verpakkingsloze winkel. Ik neem mijn fles mee en vul die daar.
  • De enige verpakking die ik had nadat ik deze cake gemaakt had, was een brik van de havermelk. Ook plantaardige melk kan je zelf maken, zo brouw ik regelmatig amandel of havermelk. Maar eerlijk is eerlijk: dat komt er niet elke week van.





1 opmerking:

  1. Altijd lekker en goede tips!
    Ik kijk voorlopig gewoon niet naar oude foto's op mijn blog, dat lijkt me het veiligste. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen