Pasticiotto Leccese

woensdag 6 april 2011



We smulden ervan in Lecce:
Pasticiotto Leccese
een plaatselijk gebakje met pudding vanbinnen
heerlijk waren ze
bij onze capuccino!
Ik nam me meteen voor om
ze thuis ook te bakken.
Eigenlijk moet je ze
met kleine ovale vormpjes
maken,
maar omdat ik die niet had
gebruikte ik wat ik in huis had:
muffinvormpjes en mini-broodblikjes
en zo vielen ze groter uit dan het origineel.

dit heb je nodig voor het deeg:
250 gr suiker
500 gr zelfrijzende bloem
250 gr boter
3 eieren

dit heb je nodig voor de vulling:
1/2 liter melk
3 lepels bloem
3 eieren
125 gram suiker
1 zakje vanillesuiker

zo doe je het:
Maak eerst het deeg.
Voeg de suiker de boter en een deel van de bloem bij elkaar in een grote kom.
Kneed met je blote handen tot alles goed gemengd is,
voeg geleidelijk de eieren en de rest van de bloem erbij.
Als het deeg te nat is voeg je nog wat extra bloem bij.
Kneed goed door tot je een grote deegbal hebt.
Wikkel die deegbal in huishoudfolie en leg hem 30 minuten in de ijskast

Verwarm de oven voor op 180 graden
Maak dan de crèmevulling
Doe in in een kookpan de suiker, de eieren en de vanillesuiker
Meng dit goed met een klopper
Voeg de gezeefde bloem toe en meng goed
Zet alles op het vuur.
Giet geleijdelijk de melk over het mengsel
terwijl je ondertussen goed blijft doorroeren
tot er geen klontertjes meer zijn
en tot alles begint te koken.

Smeer je vormpjes in met boter en bestuif ze met bloem
Neem je deegbal uit de ijskast,
bestuif je werkblad en je deegrol met bloem
en rol een deeltje van het deeg uit.
Bekleed hiermee het vormpje, schep de pudding erin
en rol weer een stukje deeg uit om bovenop het vormpje
als dekseltje te leggen. Verwijder het overtollige deeg.
Bekleed je volgende vormpje, vul het en maak een "dekseltje"
tot je alles opgebruikt hebt
smeer eigeel bovenop het gebakje en stooi er wat suiker over
Plaats alles 25 minuten in een oven van 180 graden!
Laat afkoelen, drink er een lekkere italiaanse capuccino bij
en geniet ervan!



3 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me heerlijk! Het lijkt wel een puddingbroodje maar dan anders. Jammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ziet er lekker uit !!

    Groetjes
    Eline DM*

    Ps: kom gerust is binnen wippen op mijn blogje, en laat dan zeker een reactie achter want dat maakt het nog leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lies,

    Dank je wel voor je enthousiaste reactie op mijn blog! Je broodje ziet er erg smakelijk uit!

    Lieve groet & een gezellige avond,

    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen