Doos met stof

donderdag 8 juli 2010

Opbergdozen kan je niet genoeg hebben: voor knoopjes, post, haarspeldjes, cadeautjes, vakantieherinneringen, theezakjes, juwelen, schatten. Als ze er dan ook nog eens mooi uitzien kan je er niet alleen iets mee inpakken maar er ook mee uitpakken. Hier zie je de dozen die ik heb gemaakt. Op speciaal verzoek: zo doe je het zelf!





1. Neem alles wat je nodig hebt: een stevige rechthoekige of vierkante doos (een schoendoos bijvoorbeeld), boekbinderslijm (koop je in de hobbywinkel), 2 lappen stof 1 voor de buitenkant en 1 voor de binnenkant, schaar, verfborstel, lat, een stevig stuk dun karton, naaimachine en garen. 

De buitenkant
2. meet de doos: de oppervlakte van de bodem  +  de opstaande rand, + 1.5 cm  naadwaarde;
3. knip een rechthoekige of vierkante lap stof uit met deze afmetingen; 
4. zet de doos op de goede kant van de stof;


5. vouw de stof langs de zijkanten omhoog en speld de hoeken af, steek je speldjes dus langs de hoek van de opstaande rand. Langs deze lijn moet je straks stikken;

6. haal de doos uit de stof;

7. stik de hoeken, stik een rechte lijn waar je speldjes zijn, er blijft dus nog een stukje over dat niet dichtgestikt is, dat moet je straks naar de binnenkant van je doos omplooien. Hecht bij begin en einde. Als ik een hoek gestikt heb zet ik tussendoor de doos in de stof om te controleren of de hoek wel recht is. Als je alles gestikt hebt, heb je aan je 4 hoeken een driehoekig flapje - controleer nog eens de hoeken en pas aan indien nodig;


8. knip de 4 driehoekige flapjes weg, knip naast het stiksel; gooi die lapjes stof zeker niet weg, maar bewaar ze in een restjesmand, dat kan je later vast nog voor een ander creatief projectje gebruiken;

9. keer de hoes om, dus met de goede kant naar buiten en schuif de doos erin;



10. vouw de randen naar binnen om en lijm deze vast aan de binnenkant van de doos met de boekbinderslijm;


11. herhaal stap 1-10 om het deksel te bekleden.


De binnenkant:

1. meet de binnenkant van de opstaande rand, voeg daar een cm naadwaarde aan toe boven en onder (aan de lange kanten) en knip een lange reep stof uit voor de binnenkant;
2. Strijk de naden boven en onder en kleef ze om met een beetje boekbinderslijm;
3. nu heb je een mooi afgewerkte strook, kleef die strook met boekbinderslijm aan de binnenkant van de opstaande rand, dan komt deze strook mooi over je omgeslagen rand;

4. knip een stuk karton uit dat zo groot is als de bodem;
5. knip een stuk stof uit zo groot als de bodem en voeg daar 1,5 cm aan toe langs alle 4 de kanten;
6. kleef de stof op het karton, plooi de randen over het karton en kleef die aan de achterkant vast;
7. leg de bodem in de doos;


8. herhaal stap 1-7 voor het deksel. Als de opstaande rand van het deksel niet zo hoog is kan je ook de randen (stap 10 van de buitenkant) breed genoeg maken en vast lijmen op de bodem van het deksel. Dan heb je geen andere reep stof nodig voor de binnenkant van de binnenranden. Ik gebruik soms ook fiberfill om bovenop het deksel te leggen. Dan krijgt het deksel een mooi "kusseneffect". Als je dat wil knip je een stuk fiberfill uit dat even groot is als de bovenkant van je deksel en leg je dat tussen je deksel en de stof. Dit is niet noodzakelijk maar geeft wel een mooi effect.


Als je helemaal klaar bent is zowel de buitenkant als de binnenkant van je doos bekleed met stof! Laat alles goed drogen, strijk de stof goed glad, in het begin heb je vaak nog wat plooien maar dat trekt wel weg als alles droog is.



Versieren:
Je kan de doos nog leuker maken door:
- een lint op de doos te kleven, ook handig om een niet zo mooi afgewerkt randje weg te moffelen;
- verschillende stofjes met elkaar te combineren
- een applicatie op de stof aan te brengen (hoe je moet appliceren lees je o.a. hier);
- fiberfill aan te brengen op het deksel of op de bodem van de doos (dan komt dat mooi bol te staan) en krijg je een chique effect. Ik leg de fiberfill gewoon tussen stof en doos. Je moet toch alles mooi aanspannen dus dat komt vanzelf goed vast te zitten, zonder kleven.

Tips:
- Boekbinderslijm is erg sterke lijm, maar nogal stug, als je ermee knoeit is dat meestal niet zo'n probleem want bij de meeste stofjes zie je daar achteraf niets van. Als je vilt of een "wollige" stof gebruikt moet je  opletten want dan blijf je de vlek wel zien.
- De theedoos is een houten doos. Voor de theedoos haalde ik eerst de tussenschotjes eruit en schroefde ik het beslag eraf. De tussenschotjes kan je ook met stof bekleden, ik schilderde ze, dat is ook mooi. Het beslag schroef je op het einde, als je doos klaar is, terug op de doos.
- Je kan ook een patroontje maken van je opengevouwen doos. Dan teken je op patroonpapier of meteen op de stof de bodem, aan iedere zijde een flap voor de opstaande rand plus de naadwaarde. Dan zijn je 4 hoeken vooraf al uitgeknipt en verlies je minder stof. Ik doe het meestal op de manier die ik hierboven beschreef. Het voordeel van de werkwijze zonder patroon is dat het sneller gaat, het nadeel: je verliest 4 vierkantjes stof (de dubbelgevouwen driehoekige flapjes die je afknipt), als je liever geen stukjes stof verliest maak je best vooraf een patroontje.
- Als je een doos maakt met deze tutorial zet je dan even een link naar mijn blogje?



22 opmerkingen:

  1. Merciii! 't Is gebladwijzerd :) Ooit gebruik ik deze handleiding, zeker en vast!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer eentje op de lijst. Die groene doos is echt zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt een leuk blog zeg!
    Hartelijks,
    Makkie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dag lisa,
    mijn zoon wil een mooi cadeau geven aan een vriend die gaat trouwen.
    Hij vroeg mij raad en vond alles te peu... overkomen.
    Ik dacht toen aan het maken van een mooie gestoffeerde doos en dankzij jouw instrukties kom ik er wel denk ik.
    ken jij pur, dat spul waar je gaten mee dicht. dat kin je op de bodem spuiten
    , laagje platic erover, voorwerp indrukken en later met dat dunne plastic en je stofje bekleden.
    Dank voor je hulp.
    MVG Emmy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Emmy, hopelijk is het gelukt? nee dat "spul" ken ik niet, als je dat in huis hebt en het werkt, hoef je uiteraard geen boekbinderslijm te gaan kopen. Ik zou wel even testen of het geen vlekken of sporen achterlaat op je stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel tof gedaan zeer mooie stofjes!!!Ga ik ook eens proberen ik ben ook een naaikamer in orde aan maken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ben blij dat de handleiding eens op internet staat, want mijn geheugen liet mij in de steek...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk idee, en wat een goede handleiding. Misschien toch maar eens de naaimachine van mn mams lenen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ miss gefreubel: goed plan, echt tof die opbergdozen! Je moet echt maar een klein stukje stikken. Je kan dat desnoods zelfs met de hand naaien - een naaimachine is zelfs niet noodzakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb met je handleiding een doos gemaakt. Ik gebruikte (extra stevige) Pritt. Bedankt!

    http://www.saarmaart.be/pia/2011/12/secret-santa-2011-1/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. SUPER!!! ik zoch al lang zo een beschrijving. Ideaal om cadeautjes in te pakken in al die overbodige schoendozen...ja ik ben een vrouw hé...dus schoenen en hun dozen bij de vleet!!!! thx thx thx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt heel mooi gedaan weer wat bijgeleert

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik vind dit geweldig, heel goeie uitleg, vol fijne tip ! merci (toevallig via pinterest gevonden:-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Sluit de doos nog gemakkelijk wanneer zowel deksel als doos bekleed zijn met stof?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat heb ik nog nooit geprobeerd, dus dat kan ik je niet vertellen. Ik vermoed dat het dan wat moeilijk wordt omdat het te dik is?

      Verwijderen
    2. Ik bekleed ook dozen met stof, mijn ervaring is dat niet alle deksels "ruimte" hebben om nog mooi te sluiten nadat ze bekleed zijn. Ik haal dan wat van het karton aan de buitenkant doos en binnenkant deksel weg en plak stroken papier aan de binnenkant doos en buitenkant deksel zodat ze weer wat stevig worden.

      Verwijderen
  15. dankjewel voor de eenvoudige handleiding, heb zonet mijn doopsuikerdoosjes voor de collega's hiermee gemaakt! SUPER!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Ilse, gefeliciteerd met de kleine spruit!

      Verwijderen
  16. Geweldig! Zal ik zeker eens proberen om mijn kleuterklas een beetje op te pimpen!

    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen