Snelle rabarbercake voor rabarberhaters

woensdag 5 juni 2019

Deze plantaardige rabarbercake heb ik al een paar keer gebakken, om de eenvoudige reden dat hij snel klaar is. Een tweede reden is dat de jeugd hier in huis niet zo gek is op rabarber. Ideaal dus, dan heb ik ook eens een flink stuk voor mezelf. Vorige week was dat buiten de Jongste gerekend. Van pure honger (want ja regelmatig hongeren we onze kinderen uit ...;-) greep ze naar een stuk rabarbercake en verorberde ze het grooste deel van de cake inclusief mijn ontbijt voor de volgende dag. Een nieuwe cake dan maar, de rabarber in de tuin is nu toch klaar.


  • Dit heb je nodig 
  • 1 kg rabarber
  • 300 gram bloem
  • 1 pakje bakpoeder
  • 100 gram suiker
  • 10 gram zelfgemaakte vanillesuiker (of 1 pakje)
  • 100 gram amandelmeel
  • 280 ml havermelk
  • 80 ml zonnebloemolie

  • 5O gram amandelschilfers of amandelmeel gemengd met 50 gram suiker.


  • Zo maak je het:
  • Leg bakpapier op je bakblik of vet je bakplaat in met plantaardige boter en bestuif de bakplaat met bloem. Verwarm ondertussen je oven voor op 180 graden. Was de rabarber, schil de taaie pellen er wat af als die er zijn en snijd je rabarber in stukjes. Meng alle droge ingrediënten: bloem, bakpoeder, suiker, vanillesuiker en amandelmeel goed door elkaar. Giet er dan geleidelijk de melk en de olie bij en roer alles goed. Als je een homogeen deeg heb stort je dat op je bakblik en strijk je het deeg goed uit. Daarbovenop verdeel je de rabarberstukjes. Bestrooi met het mengsel van de amandelen en de suiker. Schuif dan het hele blik in de oven en bak gedurende 45 minuten op 180 graden.

  • Variatie:
  • Je kan in plaats van rabarber ook ander fruit gebruiken: appeltjes met kaneel bijvoorbeeld of gemengde bessen. 

  • Afvalanalyse:
  • Bloem, suiker, olie koop ik in bulk en vanillesuiker maak ik zelf, dus daar bespaar ik ook verpakking. Het bakpoeder komt in karton en papier. Rabarber groeit in mijn tuin. De plantaardige melk koop ik in brikverpakking maar je kan dat ook zelf maken als je er genoeg tijd voor hebt. Hoe je zelf plantaardige melk maakt, leggen de groene meisjes duidelijk uit.
  • Bakpapier is wegwerp, maar soms lukt het om het nog eens een tweede keer te hergebruiken, ik gebruik zelden bakpapier maar heb het toch in huis (deze). Monique verdiepte zich namelijk uitgebreid in de wereld van bakpapier en bakmatten en doet dat voor ons uit de doeken. Meestal bak ik zonder bakpapier dan vet ik de bakplaat of vorm in met boter en bestuif ik die met bloem.


4 opmerkingen:

  1. Hoppaaa, er zit er hier al eentje in de oven sé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Njammie, dat ziet er zo lekker uit!
    Jammer genoeg is de rabarber in onze tuin dit jaar niet verder geraakt dan potlood-dunne stokjes . Ik denk dat de droogte er wat mee te maken heeft. Alle hoop gaat nu naar de volgende lente!

    BeantwoordenVerwijderen