Notenkoeken

donderdag 7 maart 2019

Ik bakte een stapel notenkoeken. Koeken voor de flinke honger tussendoor, of die je kan meegrabbelen als ontbijt. 's Ochtends moet het hier al eens snel gaan, als ik me heb overslapen. Jaren geleden kocht ik voor dit soort hongertjes wel eens granny biscuits, je weet wel : die grote ronde harde koeken. Je kan zulke koeken echter gemakkelijk zelf bakken. Ik nam als inspiratie verschillende recepten van de Duitse "Kerntaler Plätzchen" en maakte een plantaardige versie van dit recept.



Dit heb je nodig:
250 gram tarwebloem
1 theelepel natriumbicarbonaat (om te bakken) of 2 theelepels bakpoeder
100 gram suiker
2 eetlepels vanillesuiker (zelfgemaakte) of 1 zakje (gekocht)
1 appel - waarvan je appelmoes kookt. Je hebt ongeveer 60 gram appelmoes nodig.
125 plantaardige boter
125 gehakte noten (ik gebruikte een mengeling hazelnoten en amandelen voor deze koekjes, maar andere noten kunnen ook)
3 eetlepels plantaardige melk 

Zo maak je het:
Voeg de tarwebloem, het natriumbicarbonaat, de suiker, de vanillesuiker, de appelmoes, de boter en de helft van de noten bij elkaar. Roer goed en kneed tot je een goed stevig deeg hebt. Rol daar een dikke rol van.  Bestrijk de rol met de plantaardige melk en rol die door de rest van de noten. Zet in je koelkast en laat daar de rol een nacht rusten. Zorg ervoor dat de rol goed koud wordt. 
Verwarm je oven voor op 180 graden. Snij schijven van je rol. Als de schijven goed stevig zijn, is het prima, dan kunnen ze zo de oven in. Als ze nog een beetje uit elkaar vallen, leg de schijven in een ronde uitsteekvorm en druk goed aan zodat je toch stevige koeken krijgt. Schuif de koeken in de oven op je ovenplaat die je met bakpapier bekleed hebt. Werk je liever niet met bakpapier strijk dan boter op je bakplaat en bestuif met bloem. Laat de koeken 10 tot 15 minuten bakken in een voorverwarmde oven op 180 graden.  Je kan ook speltbloem of volkorenbloem gebruiken om deze koeken te bakken, of havermout of pitten in plaats van noten.


Afvalanalyse: 
Bloem, natriumbicarbonaat, suiker, appel en noten koop ik in bulk en vanillesuiker maak ik zelf, dus daar bespaar ik ook verpakking. De plantaardige boter zat wel in een vlootje en de plantaardige melk in brikverpakking. Plantaardige melk kan je echter ook zelf maken.

Variatie: 
Je kan ook speltbloem of volkorenbloem gebruiken om deze koeken te bakken, of havermout of pitten in plaats van noten.

1 opmerking: