Bodycrème

zondag 20 januari 2019

Ik heb nogal droog vel. Vooral in het hartje van de winter, wanneer de temperaturen onder 0 zakken, kan mijn perkamenten huid wel wat hulp gebruiken. Een vettige bodycrème komt op ijskoude dagen als deze toch wel van pas. Omdat ik zo weinig mogelijk verpakking wil kopen, ging in zelf aan de slag. Zo maakte ik deze vochtinbrengende lichaamscrème. Als je net hebt gesmeerd voelt hij wat vettig aan, maar even wrijven later, dringt alles diep je huid in en doet het meteen zijn werk.



Dit heb je nodig:
100 gram kokosolie
50 gram cacao-boter of sheaboter (dat laatste heeft wel een speciale geur, daar moet je van houden)
50 gram amandelolie of arganolie
enkele druppels etherische olie, ik gebruikte lavendelolie, maar je kan ook andere geuren toevoegen.

Zo maak je het
Warm wat water op en doe de kokosolie, cacaoboter en amandelolie in een glazen kom en zet dat boven het water. Smelt zo alles au-bain-marie. Als alles gesmolten is, roer je goed. Als het buiten echt al flink koud is, zet je het mengsel buiten. Anders zet je het in de koelkast. Laat koelen tot het mengsel terug hard begint worden. Dat duurt ongeveer een uurtje. Zoek ondertussen enkele mooie bokalen bij elkaar. Was ze goed af en steriliseer ze door ze in een oven te zetten of door ze in kokend water te leggen. Laat de bokalen weer drogen en goed afkoelen.
Als het mengsle terug hard geworden is neem je het binnen of uit je koelkast. Mix nu alles met een handmixer met kloppers. Dit doe je zolang tot het hele mengsel opgeklopt is. Als het eruitziet als slagroom voeg je de druppels etherische olie toe en klop je nog even verder. Nu vul je de bokalen en ben je klaar.
Deze bodycrème is je ideale maatje in de badkamer na het douchen, bij de lavabo nadat je buiten gewerkt hebt of in je zwemzak na het zwemmen. Mijn lief gebruikt het zelfs als lippenbalsem, nu zijn lippen flink uitdrogen als hij bij deze vrieskou buitenwerkt
Deze crème doet het ook goed als zelfgemaakt winters cadeautje.

7 opmerkingen:

  1. Super ! En waar koop je cacaoboter of sheaboter ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij pit & pit, of druantia, of in de betere biowinkel.

      Verwijderen
  2. Dat klinkt niet eens zo heel moeilijk zeg! Dankjewel voor het recept.

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof zeg! Ik vind jouw blog nadat ik een nieuw account aanmaakte voor onze tuin, ecotuin ons verhaal. En ik vond meteen een foto die jij ooit plaatste...Leuke post trouwens, ga die crème eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige blog, leuk kokosolierecept dat we zelf eens gaan proberen!

    BeantwoordenVerwijderen