Het Gouden Hart

donderdag 9 november 2017

Vertelde ik jullie al dat ik aan het "rommelen" ben? Nu de jeugd hier stilaan steeds meer zijn eigen weg gaat, lijkt het mij een goed moment om er eens goed tegenaan te gaan. Dochter gaf het goede voorbeeld toen ze haar kamer drastisch leegruimde voor ze op kot vertrok. Ik schrok me een ongeluk toen ik na die actie op haar zolderkamer kwam, het leek even of ze voorgoed weg ging en ik kreeg er prompt de tranen van in mijn ogen. Een afscheid van een tijdperk,  maar al snel ontdekten we dat die actie alleen maar voordelen had. Ze weet exact wat ze heeft, hoeft niet lang te zoeken naar iets, ze heeft in een mum van tijd alles ingepakt en binnen de 10 minuten is haar kamer volledig gepoetst. Zoveel "Zen", die dochter van mij!


Tijd voor mij om haar voorbeeld te volgen en ook wat tijdperken af te sluiten. Niet dat dat "ontspullen", want zo heet dat tegenwoordig zeker, bij mij in  1-2-3 gefikst is, het  is een proces van lange adem. Ik ga niet Marie-Kondogewijs tewerk, maar op de Lies-manier, lichtjes chaotisch en op mijn eigen tempo. Ik ga jullie hier niet rond de oren slaan met mijn tips, want daarvan raakt het internet zo stilaan verzadigd, die zwerven overal al rond! Langzaam maar zeker stel ik orde op zaken.  Ik pakte de badkamer, de zolder en een flink deel van de kasten al aan, de boekenkasten en het naai-atelier bewaar ik tot laatst, daar ben ik echt nog niet klaar voor!


Wat ik jullie wilde vertellen is: "waar blijf ik met mijn gerief?" Samen met een vriendin stond ik in het verleden al enkele keren op de rommelmarkt om de spullen te verkopen. Leuk, want we hadden de hele voormiddag om te koffiekletsen. Maar eerlijk gezegd was de 25 euro die we maximum verdienden, de hele moeite van in- en uitpakken en slepen met al die spullen niet waard. Nu gaan we gewoon koffiedrinken!  Ook fotografeerde ik mijn gerief en postte die foto's in allerlei verkoopsgroepen, wat een gedoe is me dat zeg! Tijdrovend, je moet een hele boekhouding bijhouden en daarnaast ook een afsprakenagenda : wie komt  wat, wanneer ophalen? Ook niet helemaal mijn ding. Een ander systeem had ik nodig!


Nu doe ik het zo: alles komt in enkele grote dozen in de garage. Voor ik de spullen in de dozen stop, denk ik eens na wie van de vrienden of kennissen oprecht blij zou worden van het "ding" in kwestie en ik vraag het hen.  Ik zeg er ook uitdrukkelijk bij dat ze mogen weigeren en zich echt niet verplicht hoeven te voelen. Ik wil niemand ongevraagd opsolferen met mijnen "boel". Al de rest breng ik om de 14 dagen naar de "Weggeefwinkel"


Ik heb namelijk het geluk om vlakbij huis een geweldige weggeefwinkel met de ronkende naam "Het gouden hart" te hebben.  Een kringwinkel zonder kassa, zo noemen de vrijwilligers die er werken het zelf. Je brengt er je spullen naartoe, een handvol vrijwilligers stallen die dan uit in hun winkel en als je zelf wat kan gebruiken neem je het mee. Simpel, geniaal, warm en schoon vind ik dat.  Je kan er niet enkel voor gratis spullen terecht kan maar ook voor een toffe babbel. Dit initiatief brengt mensen dichter bij elkaar, helpt mensen die het niet breed hebben echt verder én zo draagt iedereen zijn steentje bij aan het milieu. Daar word ik nu eens helemaal warm van, zie.


Enkele weken geleden had Dochter als schoolopdracht gekregen een vrijwilligersproject in de kijker te zetten en een vrijwilliger te interviewen, dus ging ze mee met me naar de weggeefwinkel. Het filmpje dat zij maakte kan je hier bekijken.
Wij zijn blijkbaar niet de enige "fans" van de weggeefwinkel. 's Ochtends staan de mensen in rijen dik aan te schuiven voor de winkel opengaat. De vrijwilligers willen dan ook graag een afdakje installeren voor hun klanten en zijn daarvoor op zoek naar sponsors.  Daarom dingen ze op dit moment mee in een wedstrijd van het Torfsfonds naar sponsorgeld. Mijn stem hebben ze al, die van u ook?



Links:
Filmpje van de Dochter :   Interview met Johan
Het gouden hart is 1 van de goede doelen van De warmste week

Torfsfonds  - Stem voor "Het gouden hart"!

Het gebouw van de weggeefwinkel heeft dringend nieuwe ramen nodig en daarom zijn ze op zoek naar mensen die hen financieel willen steunen. Je kan je gift overmaken  op het volgende rekeningnummer: 

BE 750017 2015 4651
Weggeefwinkel "Het gouden hart"
Martinus Van Gurplaan 41
3920 Lommel


Youtube :  Oproep van de Weggeefwinkel

5 opmerkingen:

  1. Voila, mijn stem hebben ze ook :-), dankzij je warme oproep en natuurlijk een fantastisch intitiatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, ik heb ook mijn stem uitgebracht, want zo'n warm initiatief verdient dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hupsakee, nog een stem erbij ... Mooi initiatief, mooi beschreven en mooi in beeld gebracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi initiatief! Mijn stem hebben ze er alvast bijgekregen.

    BeantwoordenVerwijderen