Hemdje & Fair Wear Friday 13

vrijdag 21 april 2017

Het is niet dat ik dat Fair Wear Friday project op de blog schromelijk verwaarloos, dat ik dat in het echte leven ook doe, integendeel. 3 jaar na de lancering van Fair Wear Friday ben ik nog steeds hondstrouw aan mijn 10 geboden. Nu de Fashion Revolution Week voor de deur staat, leek me dat een perfect moment om een strik rond dat Fair Wear Friday-project te draaien, mijn buik in te trekken en nog eens ... *ademt diep in* ... zelf voor die cameralens te kruipen. Met die nieuwe "lijn" en een fotograferende Dochter in de buurt heb ik niet eens meer een smoes om dat niet te doen *dju toch*!
Mijn kleerkast schreeuwt ondertussen om zomers gerief in de juiste maat, dus naai ik de laatste tijd ook al eens iets voor mezelf. Een bloesje uit een mannenhemd bijvoorbeeld.


Voor: een mannenhemd Extra Large
Na: een bloesje zonder mouwen



Wat heb je nodig?
Een mannenhemd, hoe groter hoe beter! Maat xl tot xxl of zo. Een hemd dat iemand anders niet meer wil, maar dat jij echt leuk vindt: omwille van de stof, de details, de print. Controleer wel of de kwaliteit van je stof nog goed genoeg is. Je wil niet dat je bloesje na enkele weken uit elkaar scheurt.

Hoe doe je dat?
1. Leg het mannenhemd vlak voor je op tafel
2. Beslis welke details je wil houden. Bij dit hemd was dat best veel: het lintje op de rug, de kraag,  de zakjes en het knopenpat.
2. Knip de mouwen van het hemd, net naast de naad. Als je aanpassingen wil doen aan de hals,  de bovenkant, de schouders van het bloesje knip je ook de schoudernaden open.
3. Leg een patroon van een hemdje of een bestaand, goed passend bloesje op het hemd.
4. Teken de juiste vorm van je hemdje op de binnenkant van je stof, teken daarna overal 1 cm naadwaarde aan en onderaan 1,5 cm.
5. Knip rondom rond, behoud overal de naadwaarde.
6. Zet daarna de hals in elkaar zoals je dat wil. Doe hetzelfde met de schouders. Stik de hals en de schoudernaden. Voor dit bloesje hield ik daar bovenaan alles zoals het was, dus kon ik deze stap overslagen.
7. Naai biaislint aan de openingen van de armsgaten.
8. Drieg het hemd in elkaar aan de zijnaden en beslis waar je je hemd nog moet aanpassen. Ik stikte bijvoorbeeld nepen ter hoogte van mijn borsten. De nepen stikte ik dwars door de zakjes die op dezelfde plek zitten. Mij stoort dat namelijk niet, ik vind dat net tof zo.
9. Stik en overlock of zigzag de zijnaden.
10. Zoom het hemdje om met een rolzoom
Klaar!


Tips
  • Recykleren is geen exacte wetenschap: het is vooral durven, puzzelen, improviseren, logisch nadenken en je plan trekken. Daarom vind ik  het ook zo leuk om te doen.
  • Behoud zeker de details die je tof vind.
  • Een bestaand patroontje is handig. Je kan het dan op je hemd leggen en aanpassen waar nodig. Dat aanpassen zal je wel moeten doen, aangezien een hemd nu eenmaal geen grote lap stof is en in combinatie met een patroon toch wel wat beperkingen heeft. Het patroon van "Alice blouse" uit La Maison Victor van juli-augustus 2015 is een goede basis voor het bovenstaande goocheltrucje.
  • Tussendoor vaak passen en aanpassen waar nodig is de vuistregel!
  • Af en toe eens de mist ingaan hoort erbij. Aan dit hemd ging een versie vooraf die finaal de soep indraaide. Troost je met de gedachte dat je er veel uit geleerd hebt. Schrijf je blunders en aanpassingen op voor de volgende keer. En bovendien: als je werkt met een hemd dat iemand anders sowieso wilde weggooien is die mislukking al meteen minder rampzalig. De resten van de hemden en van de mislukkingen gebruik ik wel eens als alternatief inpakpapier, of voering voor een ritstasje.

En die Fair Wear Friday? Had ik die nu niet beloofd daarstraks? 




Bloesje: Zelf gemaakt uit een afgedankt mannenhemd
Broek: Uit de kleerkast van Dochter, voor haar net iets te groot, voor mij net gepast nu. Handig als je kleding kan delen zeg!
Vestje: Het absolute lievelingsstuk uit mijn kleerkast op dit moment. Het is gemaakt uit donkerblauw leder en van Claudia Sträter. Leder probeer ik te vermijden, maar voor een vestje of voor schoenen maak ik al eens een uitzondering. Dit lederen vestje mocht ik van mezelf kopen aangezien ik het tweedehands vond, bij D'Makk in Herselt. Een pracht van een winkel boordevol vintage schatten: kledij én meubels. Een heerlijke plek, die in een recordtempo uitgroeide tot favoriete coulisse voor de vrijdagse borrel met collega's. Uit nieuwsgierigheid checkte ik ook het merk en las dat Claudia Sträter sinds 2015 ook lid is van de Fair Wear Foundation.
Schoenen: De sandalen kocht ik vorige zomer bij Mieke in Gent. Mieke zet fairtrade en duurzaamheid bovenaan haar prioriteitenlijst en heeft een prachtige collectie. Hier kan je  mijn espadrilles van Naguisa bewonderen, ze werden gemaakt in Spanje. Dus bring it on: die zon!


Meer Fair Wear Friday vinden jullie vandaag bij: 
Check zeker ook op instagram #fairwearfriday.
De geweldige foto's bij dit blogje maakte de Dochter.

Dit is een niet-gesponserde blogpost. 
Oproep: Volgende week is het Fashion Revolution Week. Bestook jij ook je favoriete merken met de vraag #whomademyclothes? Of post je jouw eerlijke outfit onder #fairwearfriday?

7 opmerkingen:

  1. Mooi! Het staat je goed! En handig, een dochter met een broek om te delen en een dochter (al dan niet dezelfde) die wil fotograferen. Dank voor de link!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geslaagd gerecyKleerd! Het staat je super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een heel mooi hemdje geworden, en de dochter heeft dat goed gedaan zeg, dat fotograferen :-)
    (dat is mijn grootste struikelblok voor FWposts - foto's van mijzelf nemen).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt een cool hemd, beetje stoer en toch vrouwelijk. Toprecyclage!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig! Voor de dochter deed ik al aan recykleren, maar voor mezelf nog niet. Moet ik ook eens proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen