Vijgenchutney

maandag 12 september 2016

De buren hebben een vijgenboom. 2 stuks zelfs, een boom met prachtige bladeren en deze zomer hingen zijn takken tjokvol zoete vijgen. Dus wilden ze hun rijkelijke oogst wel met ons delen. Lief snoept de vijgen meteen zo op. Als ik er nog wat wil voor in mijn slaatje of op m'n  Ottolenghi - taart, dan moet ik me doorgaans haasten. Maar er waren genoeg vijgen deze zomer, ik kreeg zelfs de kans om vijgenchutney te maken.



Vijgenchutney

Dit heb je nodig:

500 gram vijgen, klein gesneden
1/2 appel in blokjes
2 uien, gesnipperd
3 eetlepels donkerbruine suiker
250 ml witte wijnazijn of witte balsamico azijn als je die in huis hebt
1 fijn gehakt chilipepertje
3 eetlepels mosterdzaad
snuifje zout en peper uit de molen
snuifje nootmuskaat
gemalen kruidnagel
gemalen koriander
een klein stukje verse gember, geraspt



Zo maak je het:

Spoel een 4-tal glazen bokalen in warm water om. Zorg dat de bokalen en de deksel helemaal schoon zijn. Breng de azijn en de suiker samen aan de kook. Voeg vervolgens al de rest toe, roer en breng opnieuw aan de kook. Roer regelmatig om en laat de chutney op een zacht vuurtje ongeveer 40 minuten pruttelen. Proef en breng op smaak. Je kan nog wat suiker, azijn, chili of kruiden toevoegen naar smaak. Laat nog enkele minuten koken nadat je nog wat hebt toegevoegd.
Vul de bokalen zo hoog mogelijk met de hete chutney (tot net onder de rand). Maak de rand goed schoon en schroef het deksel op de bokalen. Dek de bokalen goed af met een doek en laat ze langzaam afkoelen. De chutney heeft wat tijd nodig om helemaal op smaak te komen, maar na enkele weken smaakt hij heerlijk bij een slaatje, bij een lekker stukje kaas met een glas rode wijn, bij gebakken aardappelen en gegrild vlees.



2 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me heerlijk. Helaas hebben onze buren alleen zure appels ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed! Chutney maken is altijd zo'n heerlijke bezigheid. Af en toe een beetje roeren, geuren opsnuifen... Fijn! Jammer dat ik geen vijgenboom in de buurt heb... :)

    BeantwoordenVerwijderen